Veelgestelde vragen
Wij hebben ons best gedaan om de meest gestelde vragen te beantwoorden. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Kunnen alle leerlingen meedoen, ook als er thuis geen geld is?
Ja. Omdat scholen de trajecten bekostigen met bijvoorbeeld de Onderwijskansenregeling of de regeling Versterking Basisvaardigheden, is de begeleiding voor leerlingen altijd kosteloos. Zo voorkomen we kansenongelijkheid.
Voldoet jullie werkwijze aan de subsidie-eisen van OCW en de VO-raad?
Ja. Onze werkwijze is afgestemd op de richtlijnen van het ministerie (brief 29 juni 2023) en de VO-raad. Wij garanderen volledige transparantie richting scholen en voldoen aan alle eisen m.b.t. kwaliteit, veiligheid (VOG), evaluatie, tijdelijke inzet en kosteloosheid voor leerlingen.
Voor hoeveel leerlingen kunnen jullie begeleiding organiseren?
Wij organiseren trajecten vanaf 1 leerling per school. Tegelijkertijd ondersteunen we ook scholen die meer dan 100 leerlingen laten deelnemen. Zowel kleinschalige als grootschalige trajecten zijn mogelijk – altijd op maat ingericht.
Wat is het verschil tussen een begeleidingstraject en een Plusuur?
Begeleidingstraject: gericht op algemene studievaardigheden, planning en inhoudelijke ondersteuning op aanvraag, in kleine groepen met vaste rapportage.
Plusuur: specifiek vakinhoudelijk (zoals wiskunde of biologie), op vaste momenten met leerlingen die op hetzelfde onderwerp ondersteuning nodig hebben.
Wat zien ouders, mentoren en scholen terug?
Ouders ontvangen wekelijks een gepersonaliseerd rapport per leerling.
Mentoren krijgen een helder overzicht van de inzet en voortgang.
Scholen hebben toegang tot een datapagina met de resultaten en deelnamepercentages per project.
Wie geven de lessen en begeleiding?
Onze lessen worden gegeven door zorgvuldig geselecteerde student-docenten, allemaal met minimaal een afgeronde bachelor. Ze worden getraind, begeleid en beoordeeld door onderwijsmanagers. Veel van hen stromen later door naar het onderwijs.
Worden jullie ook ingezet voor thuiszitters of zieke leerlingen?
Ja. Onze online aanpak leent zich uitstekend voor leerlingen die tijdelijk niet fysiek op school kunnen zijn. Onze begeleiding kan ingezet worden in samenwerking met bijvoorbeeld het samenwerkingsverband of met subsidie via de Digitale School.
Ben ik altijd zichtbaar als ik huiswerk maak?
Ja! Net zoals in een klaslokaal ben je in onze Online Huiswerkklas zichtbaar voor de docent en enkele andere leerlingen. Echter, de meeste leerlingen zitten niet herkenbaar in beeld. Zij richten de webcam van hun laptop op het werkblad van hun bureau. Als een leerling een vraag heeft wordt er een persoonlijke audioverbinding gestart met de docent.
Hoe intensief is de begeleiding?
Dat ligt aan wat een leerling op dat moment nodig heeft. Er is een duidelijk verschil in de aanpak van Online Huiswerkklas tussen momenten dat een leerling huiswerk maakt en momenten dat er geleerd wordt voor een belangrijke toets. Als er huiswerk wordt gemaakt helpen wij leerlingen door het huiswerk in kaart te brengen, waar nodig vragen te beantwoorden en te controleren of het af is. Als een leerling zich voorbereidt op een toets is de controle wat intensiever. Zo geven wij bijvoorbeeld oefenopgaven en overhoringen die ook inhoudelijk met leerling worden besproken.
Op welke momenten vindt begeleiding plaats
Bij Online Huiswerkklas kun je huiswerkbegeleiding afnemen op zondag tot en met donderdag tussen 16:00 en 18:00 én tussen 19:00 en 21:00. De huiswerkklas is dus in totaal 20 uur open. Afhankelijk van het type abonnement wordt er wekelijks telkens 4, 5, 6, 7 of 8 uur begeleiding ingepland.
Wat doen jullie als een leerling niet komt opdagen?
Doordat onze leerlingen zelf begeleiding inplannen komt het gelukkig zelden voor dat iemand niet komt opdagen. Echter, als het wel gebeurt zijn wij best streng! Het is de bedoeling dat een leerling zich aan zijn/haar afspraken houdt. Als je niet komt opdagen zal je worden gebeld en je ouders/verzorgers worden gemaild.
Begeleiden jullie ook MBO- en HBO-studenten?
JA – we begeleiden vooral middelbare scholieren, maar ook regelmatig MBO- en HBO-studenten. Voor hen kan onze begeleiding een fijne stok achter de deur zijn.
Zijn jullie gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met dyslexie?
Ondanks dat het niet onze specifieke expertise is, hebben wij sinds 2017 veel ervaring opgedaan in het begeleiden van leerlingen met dyslexie en onze werkwijze hierop aangepast. Tijdens het inwerktraject van onze medewerkers wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed. Lees hier meer over onze omgang met leerlingen met dyslexie
Begeleiden jullie ook leerlingen met autisme?
Het begeleiden van leerlingen met autisme is niet onze specifieke expertise. Toch hebben wij sinds 2017 een aantal leerlingen met autisme succesvol begeleid. Tijdens het inwerktraject krijgen nieuwe medewerkers tips over hoe ze het beste met leerlingen met autisme om kunnen gaan. Klik hier om meer te lezen over onze omgang met leerlingen met autisme.
Wat is jullie aanpak voor leerlingen met ADHD?
Het is goed om te weten dat wij niet gespecialiseerd zijn in het begeleiden van leerlingen met ADHD. Toch begeleiden wij veel leerlingen met ADHD, en krijgen wij over het algemeen van hun ouders terug dat de begeleiding goed aansluit. Klik hier om meer te lezen over onze omgang met leerlingen met ADHD.
Wat doen jullie voor leerlingen die last hebben van faalangst?
Wij hebben ons niet gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen die last hebben van faalangst. Toch hebben we er in ons werk natuurlijk wel veel mee te maken. Om leerlingen met faalangst zo goed mogelijk te helpen binnen de mogelijkheden die Online Huiswerkklas biedt, geven wij onze medewerkers een aantal tips mee. Klik hier om meer te lezen over onze omgang met leerlingen die last hebben van faalangst.