Samenwerking met Het Willem de Zwijger College
Opdracht
Na een succesvolle eerste samenwerking hebben het Willem de Zwijger College en Online Huiswerkklas besloten om deze voort te zetten. Bij de volgende samenwerking werd de focus verbreed naar zowel onderbouw- als bovenbouwleerlingen op alle niveaus. Na twee positieve ervaringen koos het management van het Willem de Zwijger College ervoor om ook in het daaropvolgende schooljaar gebruik te maken van de diensten van Online Huiswerkklas. Sindsdien ontvingen meer dan 70 leerlingen van het Willem de Zwijger College online studieondersteuning via Online Huiswerkklas.
Het gezamenlijke doel van het project is om leerlingen te ondersteunen bij het maken van een goede planning ter voorbereiding op toetsen, het afronden van huiswerk en leerwerk, en het bieden van extra vakinhoudelijke uitleg. Dit realiseren we met een doorlopende vorm van online studieondersteuning.

”Wij wilden onze bovenbouwleerlingen de kans geven om zich beter voor te bereiden op de laatste toetsperiode van het schooljaar. Na een aantal verkennende gesprekken hebben wij besloten om gedurende zes weken huiswerkbegeleiding af te nemen voor ongeveer 60 bovenbouwleerlingen. De samenwerking met Online Huiswerkklas is uitstekend bevallen. Dankzij een slim systeem waarin rekening wordt gehouden met ieders uitdagingen, werden leerlingen in kleine groepjes gekoppeld aan de juiste begeleiders. Via e-mail werd de mentor van iedere leerling op de hoogte gehouden en actief betrokken bij de begeleiding. Ook onze leerlingen waren zeer enthousiast en beoordeelden de huiswerkbegeleiding uiteindelijk met een 7,6.”
Frans Bleumer, Voormalig Directeur Onderwijs, Het Willem de Zwijger College, Papendrecht
Samenwerking
In overleg met het Willem de Zwijger College is besloten om elke leerling zes uur huiswerkbegeleiding per week en een Plangesprek van vijftien minuten te bieden.
Op verzoek van de school werd er door Online Huiswerkklas een speciale inschrijfpagina opgezet waar deelnemende leerlingen zich konden inschrijven aangeven op welke tijdstippen zij huiswerkbegeleiding wilden volgen. Zodra leerlingen zich inschreven, werd er een persoonlijke loginpagina voor hen gecreëerd. In deze online omgeving konden deelnemers hun studieplanner raadplegen en met één klik deelnemen aan iedere online les.
Voordat de lessen begonnen, werd er voor alle deelnemende leerlingen een persoonlijk kennismakingsgesprek georganiseerd. Tijdens dit gesprek werd uitgelegd hoe leerlingen optimaal gebruik kunnen maken van de online huiswerkbegeleiding.

Uitvoering
Inmiddels hebben bijna 200 leerlingen van het Willem de Zwijger College met enthousiasme deelgenomen aan verschillende projecten. Tientallen student-docenten van Online Huiswerkklas hebben bijgedragen aan het succes van de samenwerking. De begeleiding vond telkens plaats in kleine groepjes (gemiddeld vijf deelnemers per docent). Daarnaast volgde iedere deelnemer wekelijks een individueel Plangesprek van 15 minuten, telkens met dezelfde begeleider.
Terugkoppeling
Vanuit ons systeem hebben de mentor en ouder(s) van iedere leerling iedere vrijdag een gepersonaliseerd overzicht ontvangen met de voortgang van de begeleiding. Dit weekrapport op leerlingniveau biedt direct zicht op de ontwikkeling van de leerling en maakt het mogelijk om snel te reageren.
Rapportage voor directieleden
Leerjaarcoördinatoren, team- of afdelingsleiders hebben toegang tot een overzichtelijke datapagina. Hier worden de afgenomen diensten, inzet, voortgang en resultaten weergegeven. Denk aan inzicht in opgehaalde tekorten, behaalde compensatiepunten en deelnamepercentages. Zo ontstaat grip op het proces en kunnen projecten gericht worden bijgestuurd.

Neem vrijblijvend contact op
We gaan graag met u in gesprek over wat wij voor uw school kunnen betekenen.
Liever eerst zien hoe het werkt? Bekijk hier een korte demonstratievideo.

Jos Bart
Adviseur schoolleiders, Online Huiswerkklas
"*" geeft vereiste velden aan